Share |

May 10, 2010 @ 1:08 pm

Το πόνημά μου με τίτλο «ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ – Εξωστρεφεια και  πελατοκεντρικότητα  στα επιχειρησιακά μοντέλα – Ο ρόλος των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ)» είναι διαθέσιμο στο site αυτό. Μπορείτε :

  • Είτε να το κατεβάσετε στον υπολογιστή σας και να το διαβάσετε σε μορφή PDF (επιλέξτε PDF)
  • Είτε να το διαβάσετε φυλλομετρώντας το on-line επιλέγοντας eBook και στη συνέχεια “Full screen” (επάνω στο κέντρο) και “e-Book” (κάτω αριστερά).

Το προσωπικό μου ενδιαφέρον για το θέμα αυτό είναι παλιό, εκφράστηκε συχνά μέσα από επαγγελματικές μου πρωτοβουλίες και τα τελευταία χρόνια με διαλέξεις σε εκπαιδευτικά ιδρύματα ή εκδηλώσεις με σχετικό θέμα. Η απουσία ουσιαστικού καινοτόμου κλίματος στην ελληνική κοινωνία, ο προβληματισμός που άρχισε να αναπτύσσεται για τις διεξόδους, τις κατευθύνσεις ανάταξης που πρέπει να ακολουθήσει η χώρα μας την περίοδο αυτή της βαθειάς κρίσης, αποτέλεσαν κίνητρα για αυτήν την ηλεκτρονική επικοινωνία προσωπικών απόψεων εμπλουτισμένων με θέσεις σημαντικών διανοητών της καινοτομίας.


Η πολύχρονη εμπειρία μου στο χώρο των ΤΠΕ και του ηλεκτρονικού επιχειρείν, αλλά και η εμπειρία από την αξιοποίησή τους από τις επιχειρηματικές θέσεις ευθύνης που είχα την τύχη να βρεθώ, με έχουν πείσει «ότι η καινοτομία είναι πλέον μονόδρομος για την ελληνική οικονομία και κοινωνία και ότι οι ΤΠΕ αποτελούν ένα κρίσιμο μέσο και διευκολυντικό παράγοντα».


Απαιτείται ανανεωμένη προσέγγιση και αμφισβήτηση των καθιερωμένων αντιλήψεων, δηλαδή των «κλαδικών ορθοδοξιών και στερεοτύπων» που σχετίζονται με τα προϊόντα, τις υπηρεσίες, την οργάνωση των επιχειρησιακών λειτουργιών και διεργασιών (processes) και την ανάπτυξη των δικτύων διανομής και εξυπηρέτησης. Αποτελεί πλέον επιτακτική και αναγκαία προϋπόθεση για να δημιουργηθούν καλύτεροι όροι ανταγωνισμού και ανάπτυξης για το ελληνικό επιχειρείν αλλά και για να αναμορφωθούν κρατικές και κοινωνικές λειτουργίες..

Υποστηρίζω ότι η ανάπτυξη εξωστρεφών πελατοκεντρικών μοντέλων προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα και πολλές δυνατότητες καινοτόμων λύσεων. Οι σύγχρονες ΤΠΕ μπορούν να συμβάλουν πολύπλευρα:

  • Τα συστήματα πληροφορικής (και ειδικότερα τα συστήματα πελατών CRM και Business Intelligence) βοηθούν στον ταχύτατο μπορούν να βοηθήσουν στον ταχύτατο «μεταβολισμό» των επιχειρησιακών δεδομένων σε πληροφορίες και μοντέλα συμπεριφοράς, που μπορούν να αξιοποιηθούν για ανανεωμένες και καινοτόμες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες.
  • Η εμπορευματοποίηση («καταναλοποίηση») των ΤΠΕ, που εκφράζεται με την ενσωμάτωση εξελιγμένων υπολογιστικών δυνατοτήτων σε συσκευές και μηχανήματα που χρησιμοποιούν οι καταναλωτές (π.χ. έξυπνο τηλέφωνο, συσκευές GPS σε αυτοκίνητο, ψηφιακή τηλεόραση), εμπορευματοποίηση που προσφέρει πλούσιες δυνατότητες διάδρασης, μετατρέποντας τον πελάτη σε «κόμβο» και συμμέτοχο δικτυακών υπηρεσιών
  • Οι τεράστιες δυνατότητες των τεχνολογιών Web 2.0 και η δύναμη που αποκτούν τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (Social Media) ως πλατφόρμες για επικοινωνία, συμμετοχή και προώθηση γνώσης και προϊόντων.

Η καινοτομία βέβαια δεν επιδέχεται εύκολες συνταγές ούτε υπάρχουν λύσεις γενικής χρήσης (“one size”). Επιδίωξή μου είναι να φωτίσω κάποιες παρεξηγημένες πτυχές της ελληνικής προσέγγισης της καινοτομίας και να αναδείξω ζητήματα που σχετίζονται με τα νέα τεχνολογικά δεδομένα των ΤΠΕ που προσφέρουν στους οργανισμούς νέες ευκαιρίες εξωστρέφειας.

Διαθέτω το e-BOOK ΔΩΡΕΑΝ, με βάση τα δικαιώματα που προβλέπει η άδεια Creative Commons Attribution 3.0 License (ελεύθερη διανομή υπό τις προϋποθέσεις: Αναφορά Προέλευσης, Μη εμπορική Χρήση, Όχι Παράγωγα Έργα).

Εύχομαι Καλή Ανάγνωση! Με χαρά θα διαβάσω σχόλια ή παρατηρήσεις στο site Think-Act ή στο ηλεκτρονικό μου ταχυδρομείο (www.think-act.gr, t_vassilis@yahoo.gr, vtrapezanoglou@eurobank.gr).

Catogories: Τελευταία Νέα

8 σχόλια

  1. Βασιλική Κωτσικοπούλου says:

    Συγχαρητήρια! Ευχαριστούμε που συνεχίζετε να μας ‘ταρακουνάτε’ δημιουργικά! Θα συμμετάσχουμε e-νεργά!

  2. [...] This post was mentioned on Twitter by Theodoros G Karounos, Νίκος Αναγνώστου and George Mavros, Fotis Kollias. Fotis Kollias said: RT @karounos: e – book : Καινοτομία & Τεχνολογία, εξωστρέφεια και πελατοκεντρικότητα στα επιχειρησιακά μοντέλα http://www.think-act.gr/?p=24 [...]

  3. [...] εδώ και πέρα αντιγράφω από το ιστολόγιο του Βασίλη Τραπεζάνογλου, συγγραφέα του [...]

  4. Γιώργος Κρικέλας says:

    Αναπάντεχο να μιλάει κανείς για καινοτομία την εποχή της κρίσης…Μάλλον ο Βασίλης επέλεξε ΑΚΡΙΒΩΣ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ως την καταλληλότερη ώστε να δούμε (και) την καινοτομία ως εργαλείο εξόδου από την κρίση… Μία μόνο επιφύλαξη : Μην ταυτίσουμε την καινοτομία με την τεχνολογία και μην την περιορίσουμε μόνο σε “προϊόντα ή υπηρεσίες”. Η μη-τεχνολογική καινοτομία που ακουμπάει διαδικασίες & λειτουργίες ενός οργανισμού (είτε αυτή υποστηρίζεται από ΤΠΕ, είτε όχι) είναι εξίσου… καινοτόμος και καθολικά προσιτή σε όλους μας (ανεξαρτήτως ICT sophistication)

  5. Πάνος Καρδάσης says:

    Ιδιαίτερα συστηματική και μεστή η ανάπτυξη του θέματος! Έχουμε μιλήσει πολύ και για την τεχνολογική καινοτομία και για τη σχέση της με την πελατοκεντρικότητα, και βρήκα πολύ ενδιαφέρουσα αυτή την πρωτότυπα “τακτοποιημένη” και εύληπτη παρουσίαση των συγκεκριμένων εννοιών. Εξίσου ενδιαφέρουσα σε κάποιο μελλοντικό πόνημα θα είναι και η διερεύνηση των ψυχολογικών παραγόντων που μπορούν να βοηθήσουν τα “άτομα” μιας επιχείρησης να παράξουν καινοτομία. Δεν είναι δύσκολο να υποψιαστεί κάποιος ότι ένα στέλεχος χρειάζεται αίσθημα ασφάλειας, αυτοπεποίηση, συνεργατικότητα, ξεκάθαρη αντίληψη της στρατηγικής και των στόχων του οργανισμού (και άλλα πολλά) μόνο και μόνο για να αρχίσει να επικοινωνεί κάποιες ιδέες του … (πόσο μάλλον να μεθοδεύσει την εφαρμογή τους). Πώς μπορεί να μεταστραφεί όμως η “εταιρική ψυχοσύνθεση” μιας μεγάλης, απρόσωπης επιχείρησης δημιουργώντας προϋποθέσεις για την ανάπτυξη καινοτομίας; Υπάρχει ελπίδα;

  6. Στέλιος Γαμβρουλάς says:

    Είναι η πρώτη φορά που βλέπω να διατυπώνεται με σαφήνεια μια συστηματική και εύληπτη “ορολογία” πάνω στο θέμα της τεχνολογικής καινοτομίας, παρέχοντας έτσι μια “γλώσσα επικοινωνίας” που μπορεί να λειτουργήσει ως όχημα για περαιτέρω χτίσιμο γνώσης.

    Τώρα στο “act” σκέλος του “think-act”, θα μπορούσε άραγε να στηθεί ένα panel “προσωπικοτήτων με επιρροή” (όπως ο κ. Τραπεζάνογλου) που να προσελκύσει μια κυρίαρχη πολυεθνική όπως π.χ. MICROSOFT ή ORACLE να φτιάξει ένα κέντρο καινοτομίας-αριστείας στην Ελλάδα?

  7. Νίκος Χατζηχρηστίδης says:

    Συγχαρητήρια, η ιδέα σας για το συγκεκριμένο θέμα σαφώς βοηθά στην καλύτερη κατανόηση αλλά και στην διάδοση αυτών των “νεοτεριστικών” όρων, ενώ ταυτόγχρονα δείχνει την τεράστια εμπειρία, και την άνεση να εντοπίζει το σφυγμό της εποχής στη συγκεκριμένη βιομηχανία, κι έτσι να επιλέγει την ενασχόληση σας με την κατάλληλη θεματολογία.

    Οι σχετικά απρόσωπες τεχνολογικές ορολογίες όπως “πελατοκεντρικότητα”, αλλά παράλληλα και “πολυκαναλικότητα” θα συμπλήρωνα, μιας κι εκφράζουν τον ιδιόχωρο της Πληροφορικής από τον οποίο προέρχομαι {ΑΤΜ, Kiosks, κλπ}, ακούγονται συχνά γύρω μας αλλά δεν έχουν αναλυθεί δυστυχώς αρκετά για να γίνουν πλήρως κατανοητοί και κατ’ επέκταση εφαρμόσιμοι στην πλήρη μορφή τους.

    Και σ’ άλλα παρόμοια…

Σχολιάστε